tisdag 28 juli 2009

The Curious Case of Benjamin Button

I helgen såg jag Benjamin Buttons otroliga liv, men har lite svårt att bestämma mig för vad jag tyckte. Det var en ganska bra feelgood-film trots att den var lite sorglig på sätt och vis. Till stor del var det bra make-up, bra kostymer och bra skådespel, från framförallt Blanchetts, Swintons och Ormonds sida. Ibland blev det lite för mycket när Button var ung, fast gammal och den första halvtimmen var ganska seg. Men direkt efter slutet var ändå känslan att det var en ganska bra film. Lite märkligt på något vis för jag kan inte riktigt säga vad som var bra i den, men någonstans lockar de lite osannolika filmerna mig, och skådespelet var till stora delar mycket bra. Själva storyn är en tragisk kärlekshistoria där de förälskade aldrig släpper varann trots att de växer ifrån varandra. Klart sevärd var den dock och berättarrösten som till större delen är Brad Pitts är behaglig att lyssna på, dock är hans åldersskiftningar sådär i vissa läge och framförallt när han sminkats till yngre blir det lite brister.
Betyg(1-10): 7
Plus till: Julia Ormond i bra biroll, länge sedan jag såg henne.
Minus till: Fotot i vissa sekvenser främst till havs, och den sega inledningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar